Visa endast rubriker

Volvos sponsring seglar på

När Volvo varslade tusentals anställda i månadsskiftet september-oktober skålades det samtidigt i champagne då bolaget hade en ”warm up evening” för hundratals vip-gäster i sin paviljong i Alicante inför starten av havskappseglingen Ocean race.

Konjunkturnedgången har inte påverkat Volvos sponsorarbete nämnvärt.
– I ett kort perspektiv nej. I ett längre perspektiv måste vi följa samhället i övrigt, säger Sven Österberg, general manager hos Volvo Event Management Sweden.
– Vi har väldigt långa engagemang i vår sponsring. Det har gått i ungefär tjugoårscykler. Först var det tennis, sedan golf och ridsport, och nu segling.
Volvo båda företagsdelar, personvagnar och lastbilar, bidrar med 50 procent var till marknadsföringsbolaget. Österberg förstår att det kan sticka i ögonen hos många att det satsat mångmiljonbelopp på sponsringsprojekt samtidigt som folk sparkas från företaget.
– Man bara väntar på att de här frågorna ska komma. Just under den här tiden har jag faktiskt inte fått några sådana reaktioner. Jag tror folk förstår att vi måste marknadsföra oss. Men när vi började med segling fick jag en del reaktioner där folk undrade varför.

Volvos sponsringspolicy är att gå in i evenemang, inte i lag eller enskilda aktiva. Bolaget har varit huvudsponsor för Ocean race sedan 1998. Och redan före starten av Ocean race 2008-2009 presenterade Volvo nästa upplaga av jorden-runt-seglingen, som startar hösten 2011.
– Vi gjorde det för att deltagarna ska hinna förbereda sig. Förut var det fyra år mellan racen, nu är det bara tre.
Österberg pekar på några sponsringseffekter för Volvo:
Mediaexponeringen. ”Stor i framför allt tv. Förra gången var bara tv-exponeringen värd 86 miljoner dollar.”
Kundaktiviteter. ”I Alicante har vi haft omkring 3 000 kunder i samband med starten av Volvo Ocean race.”
Exponeringen i Alicante. ”Vi hade 40 000 besökare per dag i 20 dagar i vår paviljong. Ett fullt Ullevi varje dag i tre veckor. Och 2,5 miljoner besökte race village.”