Tis, 2010-08-24 07:32
– Det är svårt att motivera chaufförerna.
Peter Janus, platschef på Veolia i Borås förstår resenärernas irritation.
Veolia har fått utstå mycket kritik för sättet man hanterat linje 100 på. Den 12 december upphör dock ansvaret. Men Peter Janus, platschef i Borås menar att man har ambitionen att avsluta snyggt.
– Vi skall segla det här skeppet i hamn med besättning och allt. Vi tänker absolut göra vårt bästa för att linje 100 skall fungera fram tills vårt avtal upphör.
Så ni struntar inte i linjen eftersom det ändå inte är ert ansvar efter december?
– Nej, så kan man inte resonera om man är ett trafikföretag. Vi måste ha nöjda resenärer.
Varför är det sådana problem?
– Under sommaren har vår ordinarie personal haft semester, så är det på många arbetsplatser. Då är det nya chaufförer som kör och ibland har det varit svårt med kommunikationen när extrabussar skall in. Sedan har det varit bra väder och väldigt många som åkt buss.
Janus menar också att det är svårt att motivera chaufförerna. Av framförallt två skäl.
– Dels att vissa inte kommer att köra efter december. Vissa har redan sökt sig vidare. Sedan är bussarna inte de nyaste och som chaufför är det givetvis inte roligt. Men man kan inte köpa in nya bussar på en linje där det är fyra månader kvar på avtalet.