Visa endast rubriker

Utökad satsning på information

Det första som möter besökaren i kommunhuset är receptionen. Fler arbetsuppgifter knyts dit när en kombinerad informatör/receptionist tillsätts.

– Numera finns det utrymme att göra mer i en telefonväxel. Många ringer till direktnummer i kommunhuset, och därför kan vi utnyttja en reception ännu bättre med en informatör, säger kommunchef Inga-Britt Andersson.
Även i dag finns fler arbetsuppgifter i kommunväxeln än att svara i telefon, som att ge viss service till turister eller att hantera inkommande post. När nuvarande telefonist Birgitta Andersson går i pension i höst passar kommunen på att göra en omorganisation och samtidigt utöka verksamheten.

I informatörsuppgifterna kommer att ingå bland annat att uppdatera hemsidan, ansvara för annonser och broschyrer utifrån kommunens nya grafiska profil samt året runt ge tips och information till besökare om sådant som boende och besöksmål. I dag sker det senare med uppbackning från kommunkansliet. Kravet är också att han eller hon har goda kunskaper i tyska och engelska i såväl tal som skrift.

En del av ovan nämnda uppgifter övertas från kommunens nuvarande informatör som kommer att vara barnledig från i sommar. Också kommunens utredare ska vara ledig av samma anledning. Kommunförvaltningen söker därför även en vikarierande webbansvarig och utredare i en person. Vissa arbetsuppgifter fördelas under vikariatstiden på andra medarbetare. För den tunga uppgiften som ansvarig för uppbyggnad av fibernätet i Lessebo kommun kommer troligen en konsult att anlitas.
Den nya organisationen beräknas vara igång redan den 1 juni.