Lör, 2010-02-13 10:34
Nu är det här, vindkraftsystemet som kan göra Banverkets elnota billigare i framtiden. Patent är sökt och en första testanläggning är i gång.
Innovatör är Claes Eliasson, vd för Orion Infra, ett företag som länge samarbetat med Banverket i spårunderhåll och tekniska lösningar. Ett samarbete som gäller även det här projektet om vindkraft utmed järnväg.
- Det unika med det här systemet är att det drivs av den vind tågen för med sig och att infrastrukturen redan är klar. Stolparna står redan där, de som vindkraftverken ska sitta på, säger Claes Eliasson.
Innovationen består av två profilerade aluminiumvingar. De sitter vertikalt på en arm. Den fästs på stolpen som bär ledningen som försörjer tågen med ström.
Den fästs inte högst upp, om någon nu trodde det, utan ett par meter ovanför markytan.
Det blåser nämligen där också. Och varje gång det kommer ett tåg blåser det till lite extra.
-?De vingar vi prövar nu alstrar ström när det blåser 3,4 sekundmeter. Vi jobbar på att komma ned till strömalstring redan vid två sekundmeter, säger Claes Eliasson.
- Effekten blir att när det blåser och vindkraftverket alstrar ström alstrar det lite mer ström varje gång ett tåg kör förbi.
-?
Det här vindkraftverket är inte i närheten av vad ett vanligt vindkraftverk ger. Men det är miljövänligt, man slipper de stora kostnaderna att gjuta fundament, sätta upp stolpar, dra kablar, söka tillstånd.
Den enda kabel som behövs för WPSS, som systemet kallas, är kabeln som kopplar in vindraftverket till Banverkets ställverk. Om flera vindkraftverk seriekopplas, vilket är avsikten, blir strömeffekten mångfaldigad. Hur stor strömeffekten blir beror på hur många verk beställaren vill ha.
”Det unika med det här systemet är att det drivs av den vind tågen för med sig och att infrastrukturen redan är klar.”