Visa endast rubriker

Risk för mobilfri helg på Bremerlyckan

Tio dagar har gått. Mobiloperatören 3:s kunder kan fortfarande inte använda sina telefoner på Bremerlyckan.

- Jag önskar att jag kunde säga att felet är fixat under eftermiddagen. Men det kan jag inte, säger Erik Hörnfeldt på 3:s informationsavdelning.
Teknikerna jobbar febrilt för att få igång basstationen på Bremerlycken, enligt Hörnfeldt. Men felet är mycket svårlokaliserat. I 99 fall av 100 brukar det räcka med en omstart av systemet men det har inte hjälpt i det här fallet. Nu undersöker teknikerna programvaran.
- Det är som på akuten när en patient kommer in med konstiga och oklara symptom. Det tar tid att ställa en diagnos.
Det var under natten mellan den 17 och 18 februari som nätbolaget 3 använder fick in en fellogg. Av någon anledning registrerades inte felet hos 3 förrän två dagar senare.
Även Telenorkunder har drabbats eftersom de båda mobiloperatörerna delar 3G-mast på Bremerlyckan. Några har hört av sig till Barometern.
Missnöjda 3-kunder kan få ekonomisk kompensation om de ställer sina krav till operatören skriftligt inom "skälig tid".
För tio dagar handlar det om en halv månadsavgift eller minst 100 kronor. För femton dagar blir ersättningen en hel månadsavgift eller minst 200 kronor.