Fre, 2010-07-02 07:06
Varför svänger plötsligt söktrycket mellan olika skolor? Lars Kaggskolan har seglat förbi Jenny Nyströmsskolan i popularitet bland dem som vill gå naturvetenskapsprogrammet, men ingen vet varför.
Betygen avgör vem som kommer in på gymnasiet, både vad gäller program och skola.
Finns ett program bara på ett ställe blir valet av skola inget bekymmer.
Men i Kalmar finns naturvetarprogrammet på två av de tre kommunala gymnasierna - Jenny Nyströmsskolan och Lars Kaggskolan. Skolorna har 64 platser vardera.
I år har 136 nior naturvetarprogrammet som förstahandsval.
70 procent - 96 stycken - vill helst gå på Lars Kagg.
Bara 40 elever föredrar Jenny Nyström.
Jenny fyller alltså inte sin kvot med förstahandssökande.
I fjor var det likadant:
67 procent ville gå på Lars Kagg, och bara en tredjedel på Jenny.
Men Barometern har också tittat på antalet ansökningar ytterligare fyra år bakåt i tiden. Det visar sig att söktrycket tidigare var ganska jämt fördelat mellan skolorna med viss övervikt för Jenny (se tabell).
Något hände alltså 2009 som helt förändrade siffrorna. Men vad, vet ingen.
Åke Liedstrand, chef för Kalmarsunds gymnasieförbund, säger:
– Det finns inget sakligt skäl till skillnaderna som uppstått. Vi har lika bra utbildning på båda skolorna.
Carl-Peter Lindén, rektor och chef för Lars Kagg, säger:
– Vi är en äldre skola och har generellt gott rykte och god renommé. Och eleverna påverkas mycket av kompisarna i sina val.
Men det förklarar ju inte svängningen 2009?
– Nej, det förstås. Men jag tror det beror på tillfälligheter.
Naturvetarprogrammet har hög status. Om då eleverna som kommer in på Kagg har högre betyg än på Jenny, riskerar man inte att få ett a- och ett b-lag?
– Nej, det tror jag inte. Det är ändå fortfarande en hög andel förstahandssökanden även på Jenny, säger Carl-Peter Lindén.
Och rektor Mari Bredman som ansvarar för naturvetarprogrammet på Jenny har inte heller någon förklaring.
– Vi har naturligtvis spekulerat här över varför det svängt. Men varken personal, lokaler eller innehåll i undervisningen har förändrats. Det är jättemärkligt, säger hon.