Tors, 2010-03-18 08:00
En gång i veckan är militära flygplan inblandade i incidenter i civilt luftrum.
– Det är lite för ofta, säger utredningsordförande Göran Rosvall på Statens haverikommission.
Han är precis klar med rapporten om tillbudet norr om Nybro, som kunde slutat i en katastrof.
Det var den tredje oktober 2007 som ett JAS-plan av okänd anledning kom på kollisionskurs med Blekingeflygs Stockholmsplan.
Piloterna lyckades väja i sista stund. En katastrof undveks med bara ett par sekunders marginal.
Gripenplanet hörde hemma i Linköping och var på väg till flygflottiljen i Kallinge. Strax norr om Nybro mötte det ett civilt flygplan med trettio passagerare på väg från Kallinge till Bromma.
De två planen fick klartecken att mötas med 300 meters höjdskillnad, men Gripenplanet fortsatte att sjunka och de möttes på samma höjd.
– Kollisionstillbudet orsakades av otillräckliga rutiner för försvarsmaktens stridsflyg när det gäller att ta emot och verifiera klareringar, säger Göran Rosvall.
Klarering är ett godkännande, ett klartecken, av en viss flygväg och flyghöjd.
– Otillräcklig utrustning i det militära planet har också bidragit till tillbudet, fortsätter Göran Rosvall. Det är väldigt viktigt att man sköter sig när man flyger i civilt luftrum. Det innebär en risk att flyga där.
– Skulle en kollision ske med ett passagerarplan vore det en jättekatastrof. Vi är ute efter att begränsa felen, så vi får ner antalet incidenter. De måste minskas till ett minimum.
De senaste nio åren har 780 incidenter inträffat. Nästan en i veckan i genomsnitt.
– I vår rapport pekar vi på en lång lista kraftfulla åtgärder som inbegriper rutiner, bestämmelser, utbildning med mera.
Försvarsmakten och transportstyrelsen ska återkomma inom sex månader med beskrivningar över vettiga lösningar. Då skriver haverikommissionen av sitt ärende.
– Om de inte återkommer blir det en dialog där vi kan acceptera andra förslag, säger Göran Rosvall.
– Tycker de inte att de behöver ändra något, anmäler vi det hela i samband med årsredovisningen och då går det till regeringen.