Lör, 2010-08-14 07:00
I den nästintill fullsatta salen på Folkets Hus fick Olofströms lärare i går tips kring elever och läsförståelse. Forskaren Barbro Westlund föreläste om olika metoder för hur elever ska kunna se bortom texten kan läras ut.
– Man kan säga att man tidigare har trott att läsförståelse infunnit sig när man kan läsa flytande, men forskning har visat att man måste göra insatser för att utveckla det, säger Barbro Westlund.
Hon är den före detta läraren som har skrivit en bok om läsförståelse och som nu håller på med en avhandling i samma ämne vid Stockholms universitet.
Lärarna från bygden startade i går den nya terminen med en studiedag kring läsförståelse. Enligt Barbro Westlund är lärarnas roll viktig är för att eleverna i skolan ska kunna se bortom texten.
– Samhället är beroende av att man kan kritiskt granska en text. Det är en demokratisk rättighet att kunna förhålla sig till texter, oavsett vilket jobb man har, säger Barbro Westlund.
Som exempel hade Barbro Westlund på föreläsningen bland annat den enkla visan om spindeln som klättrar upp, sköljs bort av regnet och sen klättar upp igen. Och det är just det hon menar att många elever endast ser. Förmågan att inse att visan på det djupare planet handlar om att inte ge upp måste läras upp.
– Elever utan läsförståelse läser inte om. God läsförståelse utmärks av att man läser om när man upptäckt när man läser fel eller inte förstår. Det är viktigt - "hur tänker jag själv som vuxen?", det är en process, säger Barbro Westlund.