Visa endast rubriker

Kvinnliga företagare fick vinnande recept

Inspiration, mod och framtidstro. Det var honnörsorden för Framgångsdagen för kvinnliga företagare som anordnades i Kalmarsalen i går. Bland talarna märktes bland andra Anna Maria Corazza Bildt.

Dagen fylldes av mingel, seminarier och föredrag om hur man måste våga för att bli en vinnare i det nuvarande konjunkturläget. På plats fanns 140 deltagare från de mest skilda branscher.
De fick sig till livs handfasta råd om hur man gör sin verksamhet framgångsrik i svåra tider, hur man vänder sin verksamhet med hjälp av krisen, vad folk verkligen gör när det är lågkonjunktur samt vad vi köper och betalar för.
Daniel Salzer från Trendetnography AB förklarade hur den rådande lågkonjunkturen kan bli en starten för något nytt och inte minst nya sätt att tänka.
– Krisen är en katalysator för den förändring vi ser i samhället i dag och vi måste hitta ett nytt sätt att leva, sade han.
Han menade att krisen i sig inte behöver vara negativ eftersom den driver på utvecklingen och den driver människor att hitta nya lösningar.
Anna Maria Corazza Bildt var på plats främst i sin egenskap som kandidat till EU-parlamentet men också som kvinnlig företagare.
– Det är viktigt att synas även utanför Stockholm, förklarade hon. Tidigare i dag träffade jag studenterna i Stagneliusskolan och det var väldigt givande.
Hon berättar att hon själv driver två företag, det ena Italiantradition säljer italiensk mat på nätet, och det andra är ett spahotell som hon driver tillsammans med sin bror.
Hon vill slå flera slag för kvinnligt företagande.
– Kvinnor är vana att ha flera bollar i luften, säger hon. Vi är pragmatiska, kreativa, självständiga, duktiga, handlingskraftiga osv. Det finns många skäl till varför kvinnor ska våga ge sig ut i branschen. Tyvärr väljer många tryggheten i ett staligt företag framför friheten i något eget, men jag hoppas och tror att många vågar mer nu.