Visa endast rubriker

Kunden får rätt i kakeltvist

Kakelföretaget kräver kunden på avbeställningskostnad. Men Allmänna reklamationsnämnden menar att företagit brutit kontraktet.

Olofströmsbon anlitade ett kakelföretag för renovering. Badrummet besiktigades 16 september 2008 varpå renoveringen skulle starta tre veckor senare. Men den påbörjades aldrig.
- Om man lovar att komma så håller man det, säger kunden.
Företaget anser att kunden var delaktig i förseningen. I och med att de ville börja renovera två veckor efter besiktningsdatumet. Men då hade inte kunden möjlighet att ta emot tjänsten. Därför debiterar företaget nu kunden på 5198 kronor i avbeställningskostnad.
- Bryter man ett kontrakt så gäller det inte längre, och de bröt kontraktet inte jag, säger kunden.
Eftersom kunden var beredd att få tjänsten utförd under senhösten 2008 men inte fick det som beslutat anser Allmänna reklamationsnämnden att företaget brutit kontraktet. Nämnden rekommenderar därför att företaget befriar kunden från avbeställningskostnaden.


Fotnot: BLT har försökt nå kakelföretaget för kommentar.