Tis, 2010-08-24 07:32
Problemen fortsätter på linje 100. Nu sitter Västtrafik och operatören Veolia i krismöten. Samtidigt har Boråspolitikerna fått nog.
– Västtrafik måste skärpa till sig, säger kommunalråd Morgan Hjalmarsson (FP).
Linje 100 har länge varit ett problem för Västtrafik.
BT skrev i helgen om familjerna Nilsson och Carlstein som lämnades kvar i Göteborg med fyra barn när bussen hem var full.
Den senaste tidens problem har bidragit till att Västtrafik under gårdagen kallade till krismöte med operatören Veolia.
Kristian Ördell är presschef på Västtrafik.
– Vi är inte ett dugg nöjda med hur problemen hanterats. Nu har vi fått kalla till akuta möten för att lösa situationen. Vi får garantier varje gång men det händer inget.
Hur agerar Västtrafik gentemot Veolia?
– Nu kommer vi att kräva någon form av åtgärdsplan för att se till att driften på sträckan fungerar.
Den 12 december tar Orusttrafiken över Veolias uppdrag. Då sker en större satsning på linjen som bland annat innebär dubbeldäckare och tätare avgångar.
Men fram till bytet är det av största vikt att linjen fungerar.
– Det är en av de allra viktigaste linjerna i hela länet. Vi accepterar inte att det fungerar som det gör idag. Tonen gentemot Veolia är hövlig men tydlig, säger Ördell och fortsätter:
– Sedan är det Västtrafik som är ytterst ansvariga, det är ingen tvekan om den saken. Vi sitter alla i samma buss och måste få det här att fungera.
Kommunalråd Morgan Hjalmarsson (FP) är trött på strulet kring 100-bussen.
– Tills vi får Götalandsbanan är det den viktigaste pendlarlinjen. Det är inte acceptabelt att det sköts som det gör. Västtrafik måste skärpa till sig.
Ulf Olsson (S), kommunalråd som sitter med i Västtrafiks styrelse ser fram emot december.
– Men det måste fungera framtill dess också. Allt annat är fullständigt oacceptabelt.
Drabbade resenärer har som högst rätt till 300 kronor ersättning enligt Västtrafiks resegaranti. Resegarantin gäller upptill 60 dagar efter det att händelsen inträffat.