Fre, 2009-03-20 04:45
Det är full fart på arbetsförmedlingen i Herrljunga.
Det har visserligen varit ett litet vsacum olch verksamheten har organiserats om. Tidigare var det öppet i Herrljunga två dagar i veckan, men nu har man personal på plats bara för förbokade besök.
– Trots detta vågar jag påstå att vi ökat servicen för allmänheten, säger Monica Reynirsson, chef för arbetsförmedlingen i Vårgårda och Herrljunga.
På onsdagen startade nämligen en helt ny sak i Herrljunga. Ett rum för distansarbetsförmedling. Under några år pågick försöksverksamhet där den platssökande mede hjälp av ny teknik kunde få hjälp av en arbetsförmedlare via nätet. Detta slog så väl ut att man nu kör igång med detta på riktigt.
Det är tio platser i landet som fram till sommaren ska vara med i den nya servicen. Herrljunga är en av dessa. På onsdagen körde man igång som en av de första i landet.
– Vi hörde att man ville starta denna verksamhet och anmälde att vi gärna ville delta. Och glädjande nog blev vi en av de utvalda.
Det hela är ett lika enkelt som snillrikt system. Utanför ett särskilt rum på arbetsförmedlingen finns en telefon som går till arbetsförmedlingens kundtjänst i Skellefteå. Man ringer och de svarar att man kan stiga in i rummet. Där finns en normal dataterminal men vid sidan finns en TV-skärm där en arbetsförmedlare visar sig och som man kan samtala med och som kan tala om vad man kan göra.
Det finns en skanner där man kan legitimera sig så att arbetsförmedlaren vet vem det är man talar med och i skannern han man läsa in förslag på arbetsansökningar, personbeskrivning och liknande man som arbetssökande satt samman. Den uppkopplade arbetsförmedlaren kan direkt lämna synpunkter, ge råd och liknande. I princip kan man få all hjälp man kan behöva.
Men visst kan man även behöva tala med arbetsförmedlare på plats i Herrljunga och då måste man boka dessa, något även arbetsförmedlaren på nätet kan hjälpa till med.
– Vi är sex personer som jobbar i Vårgårda och Herrljunga. Den nya tjänsten räknar vi innebär förstärkning med en man. Det gör att vi får mer tid att åka till arbetsgivare och ragga jobb. Och eftersom våra två ordinära jobbsökarterminaler och den nya distansarbetsförmedlaren är tillgängliga fem hela dagar i veckan ökar servicen till de arbetslösa, menar Monica Reynirsson.