Ons, 2009-05-13 03:00
Förskolan och förskoleklassernas projekt är en del av den matematiksatsning som kommunen drog i gång 2003.
Dåvarande utbildningschefen Ingvar Wramsmyr fick i uppdrag av politikerna att öka antalet godkända elever på de nationella proven. Han satte samman en mattegrupp med pedagoger från varje stadium från förskola till gymnasiet.
Olofströms kommun var en av 22 kommuner som beviljades pengar från Myndigheten för skolutveckling för att utveckla förskolan och förskoleklassens pedagogiska arbete med matematik.
–De 100000 kronor vi fick räckte långt. Det blev en stor mängd personer utbildade för den summan, säger Marianne Andersson, från Rödhults förskola i Jämshög.
De pedagoger och skolledare som deltog i projektet har sedan spritt sina nyvunna kunskaper bland sina kollegor. De har bland annat tittat på sortera och klassificera, jämföra, mäta, rumsuppfattning, former och mönster, matematik i sagor, lek och rutiner.
Ni har hållit på några år nu, vad är signalerna från skolan?
–Jag kan bara tala för Jämshög, men här märks det att barnen har en helt ny kunskapsbank. Barnen har varit väldigt engagerade och föräldrarna har varit bra på att berätta vad barnen säger hemma.
Vad har varit det bästa med projektet, för er pedagoger?
–Att se hur mycket matte det finns överallt och hur lätt det är att överföra den till barnen. Ta bara det här med procent. Alla barn som sitter framför en dator vet hur nedladdningsraden ser ut och kan relatera procentsiffror till den.