Sön, 2010-08-08 10:01
Sommaren innebär bluffakturor och övertrasserade konton men i Olofström skymtar konsumentrådgivare och skuldsanerare med sin frånvaro.
– Konsumentsamordnaren har dragits in i samband med pension och skuldrådgivaren är på semester, säger en röst i receptionen.
Under många år har konsumentrådgivaren Inger Rydén funnits till hands för att handleda konsumenter i sina rättigheter gentemot försäljare samt ge råd och handledning till de kommuninvånare som kullkastat sin ekonomi.
När hon gick i pension i våras beslutade dock fullmäktige att dra in hennes tjänst.
För kommuninvånarnas del innebär det att de inte längre har tillgång till lokal juridisk kompetens när det gäller deras rättigheter som konsumenter.
Den del av Rydells tjänst som ägnades åt skuldrådgivning har dock en annan tjänsteman tagit över. Men under sommaren är inte denna tjänst vikarietillsatt.
Socialnämndens ordföranden Miroslav Milurovic bekräftar uppgiften och säger att beslutet om att dra in konsumentvägledningen fattades av ett enigt fullmäktige i november 2009.
Men behövs inte en konsumentrådgivare?
– Hade vi haft ett val hade vi självklart haft kvar tjänsten. Men vi har inte ekonomi för det. Tjänsten togs bort i samband med att fullmäktige klubbade budgeten för år 2010.