Visa endast rubriker

Hon leker med matematiken

Matematik finns runt omkring oss. Hela tiden. Det gäller bara att se den.
Det gör numera barnen i Olofströms kommun.
Nu visas matematikprojektet upp för allmänheten.

Matematiken är full av begrepp som barn behöver lära sig innebörden av. Först och sist, störst och minst, kortast och längst. Barnen leker och lär sig på köpet. Som när de letade upp och samlade ihop hundra pinnar. Kan man inte räkna så långt finns det knep att ta till, berättar sexåriga Ellen Franzén på Myrans förskola i Olofström.
– Man blinkar med fingrarna!
Hon visar upp pinnarna hon håller i handen när BLT träffar henne och några av kompisarna. Snabbt räknar hon hur många de är. En går av och så var det plötsligt en pinne till.
Jaana Persson, förskollärare på avdelningen Myrstacken, berättar att det gäller att hänga med i barnens funderingar. Och inte minst, ha tålamodet att vänta ut deras svar.
–De räknar hela tiden. På samlingen pratar vi om hur många som är här, vilka som är hemma, vi räknar hur många som har en viss färg på kläderna eller liknande.
Barnen tränar också olika begrepp. Vem som står bakom någon annan, vem som står framför och vem som står bredvid.
–Vi räknar dagen i almanackan också! Och dinosaurier och knappar, säger Nellie Stenström och visar tillsammans med kompisarna vad de brukar leka med inomhus.
Jaana Persson berättar att barnen kan greppa även ganska svåra begrepp som fjärdedelar och åttondelar när man gör det enkelt. Som att dela ett äpple i delar när det är fruktstund.
–Först blir det två halvor, sedan fjärdedelar och så åttondelar. Och sätter man ihop det igen blir det ett helt äpple.
Hon tror att projektet på sikt kommer att öka barnens förståelse för matematiken när de börjar skolan.
–Jag tror de blir mer medvetna och att skolan kan höja ribban.

Fotnot: Utställningen om Matematikprojektet visas i foajén till Folkets Hus i Olofström under en vecka, med start i dag. Förskolorna berättar om vad de har gjort och visar upp barnens arbeten.