Tis, 2008-11-11 07:55
Tron på avdragsgilla hushållsnära tjänster är stark hos Homemaid AB.
I de kraftiga tillväxtplanerna finns Växjö.
Städning, trädgårsskötsel, barntillsyn är några av de tjänster Homemaid säljer till privatkunder, företag och kommuner. I ett år har det funnits i Växjö och säger sig nu ha etablerat sig väl.
– Här ska vi satsa och finnas kvar. Det senaste året har utvecklingen varit synnerligen god, säger regionschef Jens Westerlund och hävdar att verksamheten växer och inte längre går med förlust lokalt.
På de 20 orter i landet där företaget finns har ekonomin hittills varit skral. Förra året gick företaget dessutom med en förlust på knappt två miljoner kronor. Men Jan Westerlund säger att företaget i år vänder det till vinst.
Ambitionen för framtiden är stor. Företaget hade förra året en omsättning på 66 miljoner kronor, i år räknar de med att nå 100 miljoner kronor och nästa år ska den summan dubblas. Antalet anställda väntas då har ökat från förra årets 239 och via dagens 400 till än fler.
– Då kommer den riktigt stora boomen.
I Växjö arbetar idag fyra personer som timanställda. Efter ett halvår säger Jan Westerlund att de anställda erbjuds fast jobb, men inte nödvändigtvis heltid. De har kollektivavtal, anställda skriver på sekretessavtal och får inte finns i polisens brottsregister.
– Vi har väldigt många som kommer till oss som vill jobba tre eller fyra timmar per dag. Vi har inga problem med att hitta folk som vill jobba deltid, säger driftsamordnare Bert Ben Abbes.
– I Växjö har vi ett 60-tal hushåll på löpande basis och sedan har vi engångsuppdrag som flyttstädning. För en del människor har detta blviit en form av instegsjobb, säger Jens Westerlund.
Vilka är det som köper era tjänster?
– Där finns hela sprektrat. 65 procent av kunderna ligger på medelinkomstnivå, 25 procent är låginkomsttagare och 10 procent är höginkomsttagare. 65 procent av våra kunder är heltidsanställda småbarnsföräldrar. Där har vi den största kundgruppen, säger Jens Westerlund.
Enligt honom blir allt vanligare att företag erbjuder sina anställda hemserive som en löneförmån. Jämfört med till exempel tjänstebil beskrivs det som mer könsneutralt och ger dessutom ingen förmånsbeskattning.
Men än så länge finns det inte som löneförmån för Homemaids egna anställda.
– Nej. Men vi pratar om det i ledningsgruppen.
Köper personalen hushållsnära tjänster?
– Nej inte min personal i alla fall, säger Berit Ben Abbes.