Mån, 2009-06-29 09:57
Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, uppmanar en bilhandlare i Ulricehamn att betala drygt 13 000 kronor till en missnöjd bilköpare.
Hösten 20087 köpte en norrlänning en svensksåld Audi A6 av 1995 års modell av företaget RM Consult i Ulricehamn. Priset var 27 000 kronor.
När köparen kommit hem med bilen lyste oljelampan och varningslampan för utslitna bromsar. Bilen bogserades till verkstad och där hittades bland annat en rad allvarliga fel på bromssystemet. Dessutom var det fel på oljetrycksmätaren, glapp i styrsystemet och två av däcken var helt utslitna. Reparationer, bärgning och extraresor kostade köparen över 18 000 kronor. Slutligen visade det sig också att bilen inte alls var svensksåld utan var importerad från Tyskland.
Köparen ville ha köpet hävt och 15 000 kronor i skadestånd, men bilhandlaren ville bara betala 5000 kronor i kompensation.
ARN konstaterar att felen inte har sådan "karaktär och omfattning" att köparen kan få köpet hävt, men rekommenderar säljaren att betala drygt 13 000 kronor som ersättning för reparationer, eftersom de flesta felen var säljarens ansvar att åtgärda.
Bilhandlaren försökte i kontakterna med ARN hävda att bilaffären gjorts upp mellan två privatpersoner och att ARN därför inte hade rätt att blanda sig i. Men eftersom bilen hade sålts i företagets namn och köparen hade hämtat ut den i företagets lokaler ansåg ARN det visst handlade om en firmasåld bil.