Visa endast rubriker

Företagare känner sig lurade

Terminalerna skulle inte kosta företagarna något. När nu räkningar på 7000 kronor börjat dimpa ner känner sig flera lurade och kräver möte med Kalmar FF.

Den senaste tiden har ett 20-tal dataterminaler placerats ut på olika platser i Kalmar med omnejd.
En av dem står i det kommunala Äventyrsbadet och ger besökarna möjlighet att till exempel surfa på internet.
I affärsidén ingår också att terminalerna ska användas för att till exempel boka biljetter till olika evenemang.
Bakom satsningen står företaget Totalkiosk AB i Stockholm. Lokalt i Kalmar stöds satsningen av Kalmar FF, vars logotype på ett iögonfallande sätt pryder apparaterna.
- Grundidén är god. För oss var det extra intressant att en av tankarna med terminalerna var att profilera Kalmar FF. Eftersom det inte skulle kosta oss något ställde vi som en offentlig institution med många besökare upp, säger Susanne Söderberg, vd för Äventyrsbadet.
Enligt det fyraårsavtal som undertecknats är grundkostnaden för terminalerna per månad 7000 kronor. Enligt Susanne Söderberg fick man dock muntliga löften om att reklamintäkter och annat skulle göra att det i slutänden blev ett nollsummespel. Några intäkter har det ännu inte blivit. Bara en räkning.
Löften om att Äventyrsbadet även skulle ges möjlighet att profilera sig i broschyrer, på KFF:s hemsida och i samband med matcher har heller inte infriats.
- Vi är inte villiga att betala utan att få något i gengäld. Det gör oss upprörda.
- Det är lätt att vara efterklok men eftersom Kalmar FF var med i bilden kändes det säkert. Nu förväntar jag mig att föreningen och Totalkiosk hör av sig för att förklara hur det kunnat bli så här, säger Susanne Söderberg som utan framgång själv försökt få kontakt med företaget bakom terminalerna.
För Kalmar FF är uppmärksamheten kring terminalerna och företagarnas besvikelse besvärande. Föreningen anser det vara olyckligt att dess namn dragits in i något som står utanför dess kontroll.
Sedan ett flertal företagare varit i kontakt med KFF:s kansli lovar marknadschefen Staffan Roth att de ska få stöd.
- Vi ska göra vad vi kan för att försöka hjälpa dem som känner sig drabbade. Därför kommer vi inom kort att medverka vid ett möte dit berörda är välkomna, säger Staffan Roth.