Lör, 2009-03-28 04:00
Enhetscheferna inom äldreomsorgen och hemtjänsten har en hög arbetsbelastning. Kommunen måste utreda arbetsförhållandena.
Det har Arbetsmiljöverket beslutat efter en inspektion i kommunen.
Arbetsmiljöverket vill att kommunen bland annat undersöker arbetsmängden för enhetscheferna, tiden de har att göra sina arbetsuppgifter på och antalet underställd personal. Kommunen ska också göra en bedömning av risken för ohälsa för dem. Det som inte kan förändras med en gång, men som ska åtgärdas, ska dokumenteras i en tidsplanerad handlingsplan.
Det saknas även en skriftlig fördelning av arbetsmiljöuppgifter för enhetscheferna. Men eftersom kommunen håller på att ta fram det ställer Arbetsmiljöverket inga krav på det.
Arbetsmiljöverket besökte äldreomsorgens hemtjänst under fyra olika tillfällen i januari och februari. Inspektionen var en del av tillsynsområdet ”vård och omsorg i ordinärt boende”. Utöver enhetschefernas höga arbetsbelastning fann inspektörerna flera saker som behöver åtgärdas.
•När en vårdtagarens hem blir arbetsplats för hemtjänsten ska arbetsmiljön uppfylla vissa krav. Rutiner för att göra en riskbedömning i de enskilda hemmen, i samband med att vårdtagaren ska beviljas bistånd, saknas. Kommunen ska ta fram rutiner för detta.
•Rutinerna vid rapportering av tillbud i verksamheten används inte alltid. Kommunen ska se över rutinen för rapporteringen.
• Det finns ingen trafiksäkerhetspolicy för hemtjänstpersonalen som använder fordon i sitt jobb. Kommunen ska nu ta fram en där det framgår hur risker för ohälsa och olycksfall kan förebyggas.
Kraven på kommunen från Arbetsmiljöverket är ställda utifrån arbetsmiljölagen. Före den 1 juli ska kommunen informera om vad som gjorts för att rätta till bristerna.