Visa endast rubriker

Effektivare Profilgruppen i väntan på fastare mark

Under lågkonjunkturen har Profilgruppen arbetat hårt på att effektivisera verksamheten. För att komma upp till den produktionsvolym som företaget hade innan lågkonjunkturen slog till skulle Profilgruppen endast behöva nyanställa hälften så många som företaget sagt upp.

Jämfört med läget före lågkonjunkturen har Profilgruppen i dag 135 färre anställda. Företaget började med att säga upp 20 tillfälligt anställda och därefter har 115 fast anställda blivit av med sina jobb, under lågkonjunkturen.
Profilgruppen kommer inte att behöva nyanställa lika många även om produktionen åter skulle nå de nivåer den hade före lågkonjunkturen. Detta tack vare de effektiviseringar som skett.
- Högst hälften, säger vd:n Nils Arthur och produktionschefen Roger Dahn nickar instämmande.
Det betyder inte med automatik att vinsten blir större när efterfrågan ökar och produktionskapaciteten höjs.

- Man måste komma ihåg att konkurrensen också hela tiden ökar och att marginalerna blir mindre, säger han.
För att möta framtiden har Profilgruppen under det senaste året därför inte bara arbetat med effektiviseringar utan också om att stärka säljorganisationen.
– Vi har nog alltid jobbat bra tvärs över våra avdelningar men för att möta våra kunders komplexa behov ännu bättre har vi tillfört extra resurser på säljsidan i form av key account managers. Det stärker vår konkurrenskraft, förklarar Nils Arthur.
En key account manager ansvarar för kontakten gentemot en kund och samlar en grupp runt sig med personal från Profilgruppens olika avdelningar.
Upplägget är en del av Profilgruppens strategi att fokusera tillväxten mot mer lönsamma affärer.
När det gäller produktionseffektiviteten, har Profilgruppen under det senaste året bland annat dragit i?gång det nya buffertlager, som det nya höglagret har skapat utrymme för. Lagret hanteras med hjälp av takmonterade traverser som lyfter profilkorgarna från en plats till en annan.

- Vi har ju kommit ifrån mycket av den truckhantering vi hade tidigare, säger Roger Dahn.
– Ja, och hanteringen av profilerna har blivit mycket bättre både ergonomiskt och säkerhetsmässigt. Tidigare kunde vi ha korgar staplade på varandra lite varstans i lokalerna, och det hade kunnat gå illa om en truck hakat fast i och vält en sådan trave, inflikar Nils Arthur.
45,6 miljoner kostade höglagret, som på andra våningen för övrigt rymmer en i dag outnyttjad yta på 1?200–1?300 kvadratmeter.
- Hit kan vi i en framtid förlägga bearbetning av profiler, konstaterar Roger Dahn.
Men nästa stora förändring som står på tur är att flytta packavdelningen från sin nuvarande plats in i den nya lagerbyggnaden, som också rymmer utlastning. När den flytten är gjord kan viss bearbetning flyttas från Profilmekanik till gamla packavdelningen, och på så sätt blir hanteringen effektivare. Det kommer dock att dröja ett tag, och rockaden, som kommer att kosta runt 35 miljoner, blir inte av i år.
- Det börjar se bättre ut. Vi har två kvartal bakom oss med positiva siffror, men vi känner att vi måste komma på riktigt fast mark innan vi tar nästa stora investering, säger Nils Arthur.