Visa endast rubriker

Bröllop kan ge shoppingyra

Det stundande kungliga bröllopet väntas sprida miljontals kronor över olika verksamheter.
– Vi är glad i den här branschen för fester, och nationsfester skapar ju alltid utrymme för affärer, säger Håkan Höglund, ägare till flaggfabriken Svanen.

Flaggmakare, souvenirleverantörer, juvelerare. Det finns en försiktig hoppfullhet bland företagare runt om i landet om att kronprinsessans bröllop ska öka deras intäkter. Ingen vågar säga säkert att det blir så – det är ju 33 år sedan sist.
Men på tidningen Queen råder det rojalistisk yra.
– Vi har fått en drömstart, det är ju det här vi har väntat på, säger Pamela Andersson, chefredaktör.
Tidningen startades med inriktning på en kunglig förlovning och man behövde inte vänta länge – fem nummer för att vara exakt.
– Nu blir det bröllop och förhoppningsvis små prinsar och prinsessor efter det, säger hon.
Det innebär att det kommer att finnas ett klart ökat intresse för tidningen under en tioårsperiod, enligt Queens annonsansvarige Urban Sandström.
I Gamla stan i Stockholm ligger presentbutiken Liten Amanda, och där har funderingarna inför bröllopet redan tagit fart.
– Det här är ju verkligen något att glädjas åt, och man börjar genast tänka på vad man kan göra. Ska man sätta upp bilder på dem? Jag säljer inte sådana vykort men de kommer säkert att sälja jättemycket, spekulerar delägaren Angela Tollefsen.
Kronprinsessans förlovning kan dock bli en dyr affär för alla presumtiva friare i landet. Många kvinnor såg när Victoria stolt visade upp förlovningsringen och ett flertal kanske vill ha en likadan.
– Man fokuserar ju väldigt mycket på smycken vid sådana här tillfällen, och man har sett många gånger att det får en effekt när kända människor bär smycken, säger Christian Bolin, vd för hovjuvelerare W. A. Bolin, som enligt spekulationer ska ha gjort Victorias ring. (TT)