Ons, 2008-12-03 00:16
När kusinen, som också är kontaktperson, ringde för att gratulera 97-åringen fick hon reda på att den gamla var död och begravd.
– Det känns förfärligt att jag och de andra släktingarna inte fått veta någonting. Hemtjänsten hade mitt telefonnummer och skulle ringa om något hände, men ingen har hört av sig.
Kusinen i Västervik, samt Guhn Wickman i Södertälje, är ledsna och upprörda. De är båda kusiner till 97-åringen i Kalmar och menar att de borde fått veta om dödsfallet.
– Vi är bara några få släktingar kvar på hennes sida som hållit kontakt med henne, ringt på bemärkelsedagar och skickat kort vid jul och nyår. När jag ringde på hennes födelsedag den 25 november och ingen svarade tog jag kontakt med hemtjänsten och fick veta att min kusin var död sedan tre veckor tillbaka och redan begravd.
Guhn Wickman i Södertälje är upprörd över hur hemtjänsten sköter sina ålägganden.
– Finns det en kontaktperson bland oss kusiner så ska man väl se till att ringa denna, säger hon. Hon har stått uppsatt som kontaktperson i flera år så man kan inte skylla på att det är något nytt.
Hon berättar att 97-åringen inte har några nära släktingar i Kalmar, maken dog väldigt ung och sonen gick bort för åtta till tio år sedan.
– Jag är själv 87 år och har hemtjänst, nu kan jag inte låta bli att oroa mig för hur de sköter sitt arbete den dag jag går bort, säger Guhn Wickman.
Lars Axelsson är verksamhetschef inom omsorgen. Han säger efter att ha talat med hemtjänstpersonalen att de bara hade ett telefonnummer till en god vän och att de ringt denne.
– Kvinnan som gick bort är känd av oss sedan flera år, men ingen har hört henne nämna några släktingar eller någon kontaktperson i Västervik.
Kusinen/kontaktpersonen finner det väldigt märkligt eftersom hon fått rådet av hemtjänstpersonalen att ringa mellan 8.00-8.30 då de är där.
– Vår kusin var nästan döv och hörde inte när telefonen ringde så därför rådde de mig till det. Att nu få höra att vi inte är kända känns väldigt märkligt.
Dessutom har hon vid ett flertal tillfällen frågat personalen så att hennes telefonnummer inte kommit bort.
– Jag har hela tiden fått till svar att de skulle höra av sig om något hände.